Monday, December 1, 2008

PETUA KECANTIKAN

Memutihkan wajah.
Ambil setengah cawan susu tepung dan campurkan dengan dua setengah sudu the air bersih. Gaul sehingga sebati. Pupurkan di muka selama 5 hingga 10 minit. KEmudian bilas dengan air bersih. Amalkan 2 hingga 3 kali seminggu.

Langsingkan badan.
Ambil secawan atau segelas susu suam. Campurkan dengan dua hingga tiga sudu perahan limau nipis / oren dan masukkan satu sudu made. Kacau dan minum dua gelas sehari pada waktu pagi dan malam selepas makan.

Hilangkan bintik hitam.
Ubat gigi adalah ubat paling mujarab untuk menghentyikan bintik-bintik hitam. Sapukan pada kawasan bintik berkenaan. Lakukan sebelum masuk tidur.

Licinkan kulit wajah.
Ambil putih telur dan campurkan dengan sedikit madu (untuk kulit biasa) limau nipis (untuk kulit berminyak). Celupkan tisu kedalam putih telur dan letakkan di seluruh muka selama 15 hingga 20 minit. TUnggu sehingga kering dan tarik tisu tersebut. "Whitehead" dan bintik hitam akan tertanggal bersama. Lakukan 2 kali seminggu.

Pudarkan parut jerawat.
Ambil sebiji kelapa yang tidak terlalu tua. Ambil air kelapa dan parut isinya sebanyak dua pertiga gengam. Sapukan air kelapa pada seluruh muka sebanyak beberapa kali. Kemudian, sapukan kelapa parut pada kepala dan rambut. Biarkan air kelapa kering. Bilas muka dengan air suam.

Khasiat daun senduduk.

Rebus segengam daun senduduk dengan sedikit gula, halia dan bonglai. Air rebusan boleh diminum untuk merawat lendir pekat, penyakit keputihan dan masalah buasir.

Petua Bibir Merah
Tumbuk seketul halia hingga hancur. PErah airnya, campur kuning telur ayam kampong dan makan setiap pagi dan malam.


-Koleksi dari Majalah Wanita-

No comments: